• زمان انتشار : 1401/01/23 - 11:25
  • تعداد نظرات : 2722
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

فرآیند استخدام

آشنایی با مراحل اصلی فرآیند استخدام

فرآیند استخدام روشی برای دسته‌بندی کاندیداهای موجود به منظور یافتن و جذب کردن کارمندان جدید است که این روش برای هر سازمان به شکلی منحصربه‌فرد تعریف شده است. یک فرآیند استخدام موثر و کارا فرآیندی مرحله به مرحله است که سازمان یا شرکت موردنظر، استعدادهای موردنیاز خود را از میان متقاضیان با استعداد گلچین کرده و در نهایت مناسب‌ترین کاندیداها را انتخاب می‌کنند. بنابراین استخدام یک فرآیند کوتاه‌مدت و یک مرحله‌ای نیست و نیاز به اجرای سلسله مراتبی دارد که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد. با این حال، در ابتدا نگاهی به اصول جذب و استخدام خواهیم داشت.

اصول جذب و استخدام

  • مدیریت داخلی خوب
  • فرصت‌هایی برای توسعه‌ی شغل
  • تعادل میان کار و زندگی
  • حقوق و مزایای خوب
  • برنامه‌های مؤثر برای شناسایی بهترین کاندیداها

مراحل اصلی فرآیند استخدام

فرآیند استخدام  برای هر سازمان به شکلی منحصر‌به‌فرد تعریف شده است. حال زمان آن است که مراحل استخدام را نیز بشناسیم.

۱− شناسایی نیازهای استخدامی

فرآیند استخدام با شناخت نیازهای موجود در سازمان و شرکت آغاز می‌شود. این نیاز می‌تواند از پر کردن یک موقعیت شغلی خالی، مدیریت بهتر یک تیم کاری و یا افزایش در سرعت انجام وظایف سازمانی باشد. این موقعیت‌های شغلی می‌توانند به تازگی خالی شده باشند یا مدتی از خالی بودن آنها گذشته باشد.

۲− طراحی برنامه استخدام

زمانی که نیاز خود را به طور دقیق شناسایی کردید، حال زمان آن است که برای رفع این نیازها برنامه‌ریزی کنید.

۳−آگهی تبلیغاتی درباره موقعیت شغلی

پس از برنامه‌ریزی مراحل مختلف استخدام اطلاع‌رسانی صورت می‌پذیرد. اطلاع‌رسانی معمولا در پلتفرم‌های مختلفی از جمله وبسایت شرکت و شبکه‌های اجتماعی آن، سایت‌های ارائه آگهی شغلی مثل لینکدین و ایران استخدام، نشریات و همایش‌های مربوط به حوزه فعالیت شرکت، روزنامه‌های محلی و تبلیغات شفاهی ارائه می‌شود.

۴− ثبت‌نام داوطلبین و دریافت رزومه کاری

شرکت‌ها معمولا از قبل، دارای ساز و کاری مشخص برای دریافت رزومه‌ها از طریق ایمیل و… هستند. در بسیاری از شرکت‌ها فرآیند بررسی از طریق نمایندگان بخش منابع انسانی آغاز می‌شود و در طول فرآیند بررسی، کاندیداهایی که حائز حداقل ویژگی‌های مورد نیاز آن موقعیت شغلی یا شرکت نیستند، حذف می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است مدیر بخشی که فرد برای آن استخدام می‌شود خود تمایل داشته باشد که رزومه‌ها را مورد بررسی قرار دهد. در نهایت هنگامی که رزومه‌های مورد نظر جمع‌آوری شدند، کاندیداهای نهایی جهت برگزاری آزمون کتبی انتخاب می‌شوند.

۵− برگزاری آزمون کتبی

پس از بررسی رزومه‌های کاری، افراد واجد شرایط می‌توانند در آزمون کتبی شرکت کنند.با اعلام نتایج مرحله آزمون کتبی، افراد پذیرفته شده باید پیگیر اطلاعیه‌های سازمانی باشند تا طی زمان مشخص شده جهت تشکیل پرونده و تحویل مدارک به محل تعیین شده مراجعه نمایند.

۶− مصاحبه عمومی و تخصصی

پس از برگزاری آزمون کتبی، نتایج اولیه آن توسط مجری آزمون اعلام می‌گردد. این نتایج ممکن است به صورت چند برابر ظرفیت و یا یک برابر ظرفیت اعلام گردد که عموماً بر اساس چند برابر ظرفیت می‌باشد. جهت تشخیص اینکه نتایج اعلامی بر اساس چند برابر ظرفیت اعلام شده است باید به دفترچه شرایط آگهی استخدامی مراجعه نمود و یا طی اطلاعیه‌هایی توسط مجری و یا مسئولین آزمون اعلام گردد. به صورت میانگین بیش از 90 درصد آزمون‌های استخدامی بر اساس چند برابر ظرفیت و درصد بسیار کم و معدودی به صورت یک برابر ظرفیت اقدام به اعلام نتایج می‌کنند.

۷− گزینش

پس از اعلام نتایج نهایی، افراد پذیرفته شده به میزان یک برابر ظرفیت جهت طی کردن مراحل بعدی به گزینش معرفی می‌گردند. (گزینش به صورت معمول از یک برابر ظرفیت انجام می‌گیرد، موارد خاصی هم وجود دارد که گزینش از چند برابر ظرفیت انجام بگیرد). طبق قانون جهت استخدام افراد در دستگاه‌های دولتی انجام مرحله گزینش لازم می‌باشد، اما در شرکت‌های خصوصی اجباری نیست.به صورت کلی گزینش شامل دو بخش مصاحبه عقیدتی-سیاسی و تحقیقات محلی است.

۸− دوره آموزشی و شروع به کار

پس از گذراندن مراحل مختلف حالا دیگر وقت شروع به کار است! در اکثر استخدامی‌های دولتی افراد پذیرفته شده یک دوره آموزشی را طی خواهند کرد. این دوره آموزشی ممکن است قبل از شروع به کار یا همزمان با شروع به کار و یا ترکیبی از هر دو باشد. دوره آموزشی ممکن است شامل دوره‌های تئوری (برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها) و عملی (در محل کار) باشد.

  • گروه خبری : فرآیند استخدام
  • کد خبر : 38
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم